Zaburzenia snu – wskazówki jak uzyskać spokojny sen w nocy

  • 41

Zaburzenia snu stają się coraz bardziej powszechne. Jedną z przyczyn może być współczesny styl życia, który w wielu dziedzinach nie sprzyja snu. Na to często nakłada się stres w pracy i/lub w życiu prywatnym. Może to prowadzić do upadku. Nasilający się stres z kolei zwiększa zaburzenia snu. Zaburzenia snu są nie tylko uciążliwe i powodują utratę koncentracji i senność, ale w dłuższej perspektywie mogą mieć także inne konsekwencje psychiczne i fizyczne.

Co to są zaburzenia snu?

Podczas snu przechodzimy przez różne fazy snu. Fazy snu lekkiego i głębokiego następują po sobie naprzemiennie. Etapy te powtarzają się mniej więcej co 1,5 godziny. Szczególnie ważne dla spokojnego snu jest to, byśmy mogli bez zakłóceń przejść przez kilka takich cykli snu.

Lekarze mówią o zaburzeniach snu (lub bezsenności), gdy osoby nimi dotknięte śpią zbyt krótko lub długo. Jeśli często budzą się w nocy lub rano nie czują się wypoczęte lub odświeżone. Zgodnie z definicją medyczną o przewlekłych zaburzeniach snu mówimy wtedy, gdy zaburzenia snu występują co najmniej trzy noce w tygodniu przez ponad miesiąc. Do najczęstszych zaburzeń snu należą problemy z przespaniem całej nocy i problemy z zasypianiem.

To, ile snu potrzebuje dana osoba, różni się w zależności od osoby. Dla osób dorosłych normą jest sen trwający od pięciu do dziewięciu godzin. Dla większości ludzi siedem do ośmiu godzin snu to idealna ilość, aby być w pełni wydajnym i wypoczętym.

Trudności z zasypianiem

Osoby, które mają problemy z zasypianiem, często długo nie śpią wieczorem. Rzucają się i obracają niespokojnie, nie mogąc powstrzymać powtarzających się myśli. Spojrzenie na zegar prowadzi do jeszcze większego stresu. Gdy do dzwonka budzika pozostało już tylko kilka godzin, rośnie presja, by w końcu zasnąć. W tym przypadku na przykład substancje ziołowe mogą pomóc w zasypianiu. Istnieją również środki wspomagające zasypianie, które pomagają szybciej się zrelaksować i odpocząć.

Problemy z zasypianiem

Zaburzenia snu to sytuacje, w których ludzie często budzą się w nocy. Następnego dnia nie wysypiają się. Częstymi konsekwencjami są zmęczenie, drażliwość, brak apetytu i słaba wydajność. Jednak sporadyczne budzenie się jest całkowicie normalne. Podczas przechodzenia przez cykle snu powtarzają się fazy szczególnie lekkiego snu. W tych fazach możesz zostać szybko obudzony przez hałasy lub potrzebę oddania moczu.

Zaburzenia snu zaczynają się wtedy, gdy masz problemy z szybkim powrotem do snu po jego zakończeniu. Ponadto zaburzenia snu muszą być rozpatrywane indywidualnie. Jeśli cierpisz z tego powodu i stresuje Cię ciągłe budzenie się, można to również nazwać zaburzeniem snu. Zaburzenia snu mogą być spowodowane przez niekorzystne zachowania, problemy fizyczne i psychiczne. Należą do nich na przykład spożywanie alkoholu lub zażywanie leków. Zaburzenia układu oddechowego lub tarczycy, zaburzenia lękowe i depresja. Do zaburzeń snu mogą przyczynić się warunki zewnętrzne, takie jak hałas i światło.

Zaburzenia snu w przypadku których osoby cierpiące potrzebują więcej niż 30 minut, aby zasnąć, są powszechnymi zaburzeniami snu. Leczenie przez lekarza zależy od tego, czy uda się znaleźć przyczynę choroby i jaki jest jej charakter. Wielu pacjentów korzysta z poradnictwa lub szkoleń dotyczących snu. Często muszą poprawić swoją higienę snu, tzn. pozbyć się niekorzystnych nawyków. Czasami pomocne mogą być także leki. Więcej o zaburzeniach snu i bezsenności przeczytasz na portalu Arenasnu.pl

Zaburzenia snu stają się coraz bardziej powszechne. Jedną z przyczyn może być współczesny styl życia, który w wielu dziedzinach nie sprzyja snu. Na to często nakłada się stres w pracy i/lub w życiu prywatnym. Może to prowadzić do upadku. Nasilający się stres z kolei zwiększa zaburzenia snu. Zaburzenia snu są nie tylko uciążliwe i powodują…

Zaburzenia snu stają się coraz bardziej powszechne. Jedną z przyczyn może być współczesny styl życia, który w wielu dziedzinach nie sprzyja snu. Na to często nakłada się stres w pracy i/lub w życiu prywatnym. Może to prowadzić do upadku. Nasilający się stres z kolei zwiększa zaburzenia snu. Zaburzenia snu są nie tylko uciążliwe i powodują…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.